کانسپت و ایده (نمونه تصاویر ماکت و حجم)

ایده و کانسپت

ابتدا به تعریف جامعی از ایده و تبدیل آن به فرم معماری می پردازیم”

کانسپت و ایده (نمونه تصاویر ماکت و حجم)

پیشرفت فرهنگ معماری نیازمند این است که  ایده‎ها و در حقیقت راه‎حل‎هایی نوین توسط معماران خلق می شود. به همین علت بکارگیری صحیح و خلاقانه ایده‎ها مهمترین بخش معماری محسوب می‎شود. طراحی معماری از ایده‎هایی مجرد و ذهنی آغاز می‎شود و سپس به طرح فضای عینی معماری می‎انجامد.

ایده به واسطه داشتن دانش، تفکر، آگاهی‎ها و دانسته‎های موجود در ذهن طراح و در ارتباط مستقیم با جهان پیرامون او شکل میگیرد .

اطلاعاتی که هر طراحی از جهان بیرون خود کسب می‎کند  و به ذهن او می‎رسند، نقش مهمی در پیدایش ایده هایش ایفا می‎کنند.

تمام پدیده‎هایی که در این جهان وجود دارند، از قبیل ساختمان، یک فرم طبیعی، یا حتی یک داستان و یک شعر می‎توانند به کاتالیزورهایی برای پربه عنوان ایده در ذهن تبدیل شوند.

ایده ها همه جا در میان اشیاء روزمره زندگی، در طبیعت، درعلوم مختلف، در معماری‎های تاریخی و خصوصاً در برنامه و محیط هر فردی وجود دارند.

ولی یک ذهن خلاق و کنجکاو است که از اطلاعات موجود در محیط پیرامون می‎تواند ایده‎های خلاقانه‎ای را ابداع کند. از این رو جمع‎آوری اطلاعات که در معماری به میزان قابل توجهی بصری هستند و اغلب از مشاهده شرایط محیطی پروژه بدست می‎آیند، نقش مهمی در شکل‎گیری ایده‎های معمارانه دارد.

معماری همواره با مسائل مختلفی سروکار دارد و عوامل موثر بر شکل‎گیری یک پروژه بسیارند .

 در آغاز کار یا در ضمن طراحی به علت تعدد مسائل پیش روی معمار، ایده‎های فراوانی ممکن است شکل بگیرند که کاملا طبیعی هستن ولی یک معمار باید ایده‎ها براساس اصلی‎ترین مسائل اولویت‎بندی کند  و  ایده‎های خرد و کلان برای رسیدن به ساختاری منسجم در نظر بگیرد . در ضمن در مرحله طراحی جزئیات پروژه نیز می‎توان از ایده‎های متناسب با کلیت و اجزاء طرح استفاده کرد.

با اینکه داشتن ایده‎های قوی در معماری حائز اهمیت است، اما تنها داشتن ایده‎های خوب و خلاقانه برای رسیدن به یک معماری مطلوب کافی نیست. یک ایده معمارانه خوب علاوه بر نوآورانه بودن باید از قابلیت‎های دیگری برخوردار باشد تا در نهایت یک معماری مطلوب و ماندگار از این ایده حاصل ‎شود.

ایده پس از شکل‎گیری در ذهن طراح باید مسیر لازم  را طی کند  و به یک فرم تبدیل شود. از این رو ایده از پدیده‎های اطراف استخراج شده و به فرم معماری تبدیل میشود که این مساله بسیار حائز اهمیت است، زیرا تبدیل مستقیم چیزهایی که کنجکاوی ما را جلب کرده‎اند و نبدیل انها ک به معماری کاری ناممکن و بعضاً امری سطحی و پیش پا افتاده است.

تبدیل ایده به فرم یکی از مهمترین بخش‎های طراحی یک معمار است.

همان قدر که در معماری داشتن ایده مهم است، گذر از مرحله ایده به فرم نیز اهمیت دارد. حساس‎ترین و تعیین‎کننده‎ترین مسأله در آغاز طراحی تبدیل ایده‎های اصلی و محوری پروژه به ساختاری دارای شکل می‎باشد.

ایده در مرحله اول  ممکن است تنها یک فکر خالص باشد و بعد با عناصر شناخته شده غیرمعماری تصور گردد، و سپس به ایده معمارانه و دست آخر به یک ایده فرمال تبدیل ‎شود.

 ایده فرمال نیز با خود فرم متفاوت است، زیرا ایده‎ها می‎توانند به صورت مختلف متبلور شوند. تبلور پیش از آنکه با فرم تعیین شود، با استراتژی طراحی تعیین می‎شود. در نتیجه ممکن است یک ایده یکسان با اتخاذ استراتژی‎های طراحی متفاوت به دو طرح مختلف بیانجامد. از این رو می‎توان گفت ایده‎ها مصالح طراحی هستند و فرمها تبلور فرایند تولید.

تبدیل ایده به فرم در گرو دو شرط اصلی است: ۱- قابلیت شکل‎دادن به  ایده‎های نخست ۲-  مهارت و دانش طراح در رابطه با تبدیل ایده هایش  به فرم.

نکته مهم در تبدیل ایده به فرم قابلیت شکل گرفتن ایده است و البته این قابلیت چیزی نیست که به خودی خود وجود داشته باشد. قابلیت شکل گرفتن هم به منبع ایده مربوط است و هم به ذهنیت طراح مربوط میشود .

همان گونه که عنوان شد، آنچه از معماری بجا می‎ماند و بصورت تاثیر گذار با کاربر فضا ارتباط برقرار می‎کند، فرم است و نه ایده. اما امروزه بسیاری از آثار مهم بیش از آنکه به زیبایی‎شناسی و پردازش فرم توجه داشته باشند، به نشان دادن ایده معماری می‎پردازند و به همین جهت گاه خشک و شماتیک به نظر می‎رسند. تجربه ناموفق این معماری‎ها نشان می‎دهد که در طراحی معماری توجه به ایده و فرم در کنار هم می‎تواند به خلق آثار درخشان و ماندگار منجر شود.

 

 

                                  

 

 

 

 

تعریف ساده کانسپت

کانسپت ایده هایی هستند که عناصر گوناگونی را در یک جا گرد هم می آورند. این عناصر گوناگون می تواند تفکرات ، تصورات و مشاهدات یک طراح باشد… .

در معماری کانسپت ، در واقع مسیری است که طی آن نیازهای فیزیکی ، شرایط محیطی و باورها باهم تلفیق می شوند  بنابراین کانسپت ها بخش مهمی از روند طراحی یک اثر معماری را شکل می دهند.

کانسپت پدیده ای نیست که  خود به خودی شکل بگیرد  بلکه نیازمند تلاش برای گرد آوری و ترکیب مسائل مختلف است. گردآوری این مسایل کاری هوشمندانه است کاری به عقیده بسیاری از طراحان ، معماران هنرمندان متشکل از ده درصد الهام و استعداد و نود درصد پشتکار و سخت کوشی است. شکل دهی کانسپت برای بسیاری از افراد کاری نا آشنا است. همچنین دانشجویان به اندازه ای با فراگیری و درک مباحث طراحی در این مورد با سختی رو برو هستند.

 در زمینه تقویت مهارت کانسپت سازی سه مانع اصلی وجود دارند. اولین مانع چگونگی برقراری ارتباط مربوط می شود . دومین مانع به کمبود تجربه و سومین مانع برقراری سلسله مراتب هستند.
اولین مشکلی که دانشجو با آن مواجه می شود برقراری ارتباط است.

نکته جالب در ارتباط با رابطه با این است که سخت ترین کار این نیست که چگونه کانسپت خود را برای دیگران توضیح بدهیم و معرفی کنیم  بلکه باید بدانیم چگونه آن را برای خود تشریح کنیم. 

مشکل دیگر برقراری ارتباط گرافیکی است متاسفانه بسیاری دانشجویان در ترسیم و طراحی ایده های مورد نظر خود دچار دوگانگی هستن . در معماری باید آنچه که قرار است ساخته شود ابتدا ترسیم گردد . پروسه ترسیم و طراحی باید در مرحله اول شروع شود تا طرح پیشنهادی و کانسپت آن هم دائما  نقد و اصلاح شود.

زمینه دوم مشکلات در مواقع درحا توسعه  همان قسمت اول است.

کانسپت ها شکل هستند خصوصا اگر موضوعی تازه و ناشناخته در معماری باشند. از آنجایی که بسیاری از ساختمان های ساخته شده از کانسپت بی بهره اند و از طرفی هم اکثر منتقدان و معماران از نوشتن درباره آنها خودداری می کنند ، این مساله که بسیاری از طراحان درباره کانسپت و درک جایگاه آنها در ساختمان ها نداشته باشند امری نسبتا بدیهی به نظر می رسد.

 سومین زمینه مشکلات را می توان به مسائل مربوط به برقراری سلسله مراتب متناسب دانست. دانشجویان بسیار با این گونه مسائل دست به گریبان هستند. که به علت کمبود تجربه به سختی می توانند درباره یک کانسپت قضاوتی صحیح داشته باشند. درحالی که یک معمار و طراح می تواند قضاوتی با تامل در این رابطه داشته باشد.

به طور کلی درک روابط بین ایده ها و تصورات و کانسپت ها کمک بسیار خوبی  در این زمینه و عبور از سه دسته مانع خواهد کرد.

 

توجه شما مخاطبین را به نمونه از تصاویر ترکیب حجم ها و ماکت جلب میکنم:

 

     

 

    

کانسپت و ایده

    

کانسپت و ایده

    

کانسپت و ایده

     

کانسپت و ایده

 

کانسپت و ایده

 

کانسپت و ایده

     

کانسپت و ایده

      

کانسپت و ایده

      

کانسپت و ایده

      

 

”   

 

”   

کانسپت و ایده

 

     

 

    

 

    

 

    

 

    

 

     

 

     

 

     

 

     

 

      

کانسپت و ایده